Leczenie ortodontyczne to proces ustawiania zębów w prawidłowym ich położeniu. Czas trwania takiego leczenia uzależniony jest od wielu czynników, m.in. od rodzaju wady oraz stosowania się do zaleceń oraz regularności wizyt kontrolnych która wpływają na efektywne wykorzystanie czasu leczenia.
Leczenie składa się z 2 faz: Fazy aktywnego leczenia oraz Fazy retencji (podtrzymywania uzyskanych efektów leczenie)
Na wizycie lekarz ogląda zęby i ich ustawienie oraz informuje pacjenta o zaleceniach dotyczących dalszego postępowania. Przedstawiany jest ogólny plan leczenia oraz informacje związane z tym procesem.
Na koniec wizyty pacjent otrzymuje skierowanie na wykonanie zdjęć: pantomograficznego i cefalometrycznego. Zdjęcia należy dostarczyć do gabinet na minimum tydzień przed założeniem aparatu.
Celem wizyty jest przygotowanie pacjenta do założenia aparatu. Podczas wizyty:
Założenie aparatu jest bezbolesne. Lekarz przygotowuje zęby a następnie przyklejane są kolejno zamki do powierzchni zęba. Na koniec instalowany jest łuk oraz niezbędne ligatury (w przypadku aparatów ligaturowych).
Bezpośrednio po założeniu aparatu przez kilka dni Pacjent może odczuwać dyskomfort związany siłami które zaczynają oddziaływać na zęby (w przypadku dużego dyskomfortu można zastosować lek przeciwbólowy). Zazwyczaj dyskomfort ustępuję po kilku dniach.
Odczucie napierania na zęby może się pojawić na chwilę także po wymianie łuku. Wówczas najczęściej trwa on jedynie kilka godzin.
Podczas leczenia ortodontycznego obowiązują comiesięczne, regularne wizyty kontrolne.
Długie przerwy pomiędzy wizytami, niestawianie się na wizyty może mocno wydłużyć proces leczenia lub go uniemożliwić. W takiej sytuacji lekarz ma prawo odmówić dalszego prowadzenia tak nieefektywnego leczenia.
Przed każdą wizytą gabinet sms lub mailem przypomina o terminie wizyty. Prosimy o odpowiedź na taką wiadomość potwierdzając obecność lub odwołując wizytę.
Nieodwołanie wizyty na min. 12 godzin przed terminem i nieobecność na niej powoduje konieczność dokonania opłaty za nią.
Po uzyskaniu odpowiednich rezultatów umawiana jest wizyta podczas której zdejmowany jest aparat/aparaty oraz zakładana retencja, której celem jest podtrzymanie uzyskanych wyników leczenia. Jest ona OBOWIĄZKOWYCH ELEMENTEM PROCESU LECZENIA ORTODONTYCZNEGO i bez niej wada stopniowo zacznie nawracać, uzyskane efekty zostaną utracone.
W fazie leczenia retencyjnego nie ma obowiązkowych wizyt kontrolnych pod warunkiem stosowania retencji zgodnie z zaleceniami lekarza. Zdjęcie i założenie aparatów jest płatne (w momencie zdejmowania aparatu/aparatów), zgodnie z aktualnym cennikiem.
Ruchoma retencja (stosowana na górne zęby) ma wygląd płytki wkładanej samodzielnie do ust. W pierwszych tygodniach pacjent musi nosić ją całą dobę, z czasem zmniejsza się częstotliwość jej noszenia. Nie noszenie płytki lub zbyt wczesna rezygnacja z jej noszenia może doprowadzić do nawrotu wady i rotacji zębów. Dlatego pacjentom rekomendujemy retainer stały w postaci drucika przyklejanego do wewnętrznej strony zębów. Retainery nie wymagają regularnych kontroli.
Stała retencja (stosowana na dolne zęby) to specjalny łuk przyklejany do zębów od strony języka (łuk jest niewidoczny). Stosowana jest głównie w przypadku dolnych zębów ze względu na budowę anatomiczną zębów.
Przy niektórych wadach konieczne jest założenie dodatkowego elementu np. ekspandera którego zadaniem jest poszerzenie łuku podniebiennego. W sytuacji gdy jest wskazanie do jego założenia na kilka dni przed planowanym założeniem aparatu pacjent musi zgłosić się do gabinetu w celu założenia gumek separacyjnych. Sam ekspander zakładany jest w zależności od konkretnego przypadku (po kilku miesiącach) od założenia aparatu. Ekspander noszony jest zazwyczaj przez kilka miesięcy (do momentu uzyskania oczekiwanych rezultatów).
Wszelkie dodatkowe informacje uzyskacie Państwo na konsultacji ortodontycznej.
KONTAKT Z GABINETEM ODBYWA SIĘ WYŁĄCZNIE DROGĄ MAILOWĄ: gabinet@doktorwrona.pl
PROSIMY NIE DZWONIĆ GDYŻ PRACUJEMY W MASKACH UNIEMOŻLIWIAJĄCYCH ROZMOWY TELEFONICZNE.
ZE WZGLĘDU NA SYTUACJĘ PANDEMICZNĄ GABINET PRACUJE WYŁĄCZNIE W USTALONYCH WCZEŚNIEJ TERMINACH.
W GABINECIE ODBYWAJĄ SIĘ JEDYNIE PLANOWE (UMÓWIONE WCZEŚNIEJ) WIZYTY!
PROSIMY NIE PRZYCHODZIĆ BEZ UMÓWIENIA!
W PRZYPADKU NIEOBECNOŚCI NA UMÓWIONEJ WIZYCIE I JEJ NIEODWOŁANIA (min. 12 godzin przez godziną wizyty) ZOSTANIE NALICZONA OPŁATA W WYSOKOŚCI RÓWNOWARTOŚCI NIEODWOŁANEJ WIZYTY!
W dniach 18-28.01 GABINET BĘDZIE NIECZYNNY.